Saturday, May 12, 2012

Apabila seorang ibu tidak mahu anaknya berjaya

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum wbt.

Pekabar pelawat en kambing sekalian...Lama rasanya tak menulih...Byk cerita sebenornya..tapi masa tidak begitu mengizinkan...ni pun teman curi masa sikit nak berceloteh..periksa teman udah dekat benor..lagi berapa hari aje lagi insyaAllah...lepastu lega la sikit kepala teman...lama benor dah teman membaca buku..tak terkata dah nak baca mcmmana lagi dah...huhu

Baru2 ni teman ambik cuti..saja nak ambik cuti supaya boleh study sendiri..tapi walaupun teman cuti, teman tetap pegi ke klinik...dengan tujuan boleh practice tengok patient..sbb exam teman yg minggu depan ni mmg practical pun...so lagi banyak tengok patient, lagi bagus la hendaknya insyaAllah...

Sesampainya teman di klinik, perut berkeroncong la pule..jadi teman singgah dekat kedai makan sebelah klinik teman tu...sedang teman makan nasi lemak sambal kerang kegemaran teman yang ummpphhh tu dtg sorang makcik berumur 60-an duduk semeja dengan teman...agaknya saja nak bersembang sambil makan kot...teman orait je..dah memang jenis suka bersembang pun..haha

Tapi bila teman perhati lama2...makcik ni sebenarnya dlm keadaan marah...sedih pun ada...mukanya mcm  dlm keadaan bermasalah....jadiknya tidak le teman buka mulut dulu...teman tunggu makcik tu membuka bicara....ewah...

Betul tekaan teman, tak sampai 2 minit makcik tu tetiba cakap...

Makcik : Lama betul makcik menunggu kat klinik...Dari pukul 7.30 tadi...skrg dah pukul 10.30 pun belum ambil ubat dekat farmasi lagi...Nombor makcik 80, sekarang ni baru nombor 60.

Teman senyum simpati dan mengangguk kecil....

Makcik : Dah la rumah jauh...pagi tadi pukul 6.30 dah keluar...ni nak balik satlagi mesti jam ni....

Teman: Oh ye ke...rumah makcik dekat mana?

Makcik: Ampang....makcik bawak kereta sendiri pagi tadi...kalau nak ikutkan memang dah tak berani nak drive sorang2 dah tua2 ni...tapi apa nak buat....anak semua keje....pakcik pulak sakit kaki, gaut....abih tu, kena berani jugak la bawak kereta datang ke sini...

Makcik hirup sikit teh tarik nya...lepastu sambung lagi..."Makcik ni pun bukan la sihat sangat, mata tak terang, lutut tak kuat...tangan pun dah terketar2 ni ha...masuk gear pun kena tolak kuat2...maklum la, kereta lama.....hmmh...itu pun tadi jumpa Dr kat klinik tu, dia nak tambah ubat lagi..entah apanya nak ditambahkan...tak termakan dah makcik tua2 ni"

Teman angguk lagi....tak berkata apa2....suasana seolah2 tidak menggalakkan untuk teman berceloteh mcm biasa...jadi kami pun makan dlm keadaan senyap...sekali sekala makcik mengeluh kecil....

Selang beberapa minit, makcik bertanya lagi kepada teman...

Makcik: Dah kahwin?

Teman: Dah (senyum kecil)

Makcik: Dah ada anak?

Teman: Belum lagi (senyum lagi)

Makcik mengangguk....

Makcik: Entah la, kadang2 makcik pikir, bagus jugak kalau kita ada sorang anak yg tak berapa menjadi....Kurang2 ada jugak sorang yg boleh jaga kita dah tua2 ni...

Teman pandang makcik....tapi makcik tak pandang teman...seolah2 malu nak katakan apa yg tersirat dlm hatinya....

"Anak makcik berapa orang?"

"Empat...semua bekerja...sorang manager, sorang arkitek...semua menjadi..tapi yelah...bila dah bekerja tu, siapa la pulak nak menjaga mak ni...."

Makcik sambung lagi," Bukannya anak2 makcik tak ambik berat...semuanya bagus...hujung2 minggu semua balik....tiap2 malam semua telefon tanya khabar...tapi takat itu aje lah...yg susah payah hari2 ni,kita sorang aje lah yg tanggung..."

"Ini pun makcik saja tak nak bawak telefon..kalau tidak anak2 makcik mesti akan telefon tak henti2 risaukan makcik drive sorang2...tapi yelah...semuanya bekerja...susah nak ambik cuti semata2 nak bawak makcik ke klinik ni..."

"Baru2 ni ada makcik bersembang dengan jiran sebelah rumah...dia mengadu dgn makcik, anaknya jantan yg kecik tu asyik melepak aje kat rumah...kerja tak nak...apa pun tak nak...tengok tv aje kerjanya....makcik cakap dengan dia...jgn marahkan sgt budak tu...esok2 kau tengok la...budak tu la nanti yg dapat teman engkau kat rumah tu...kurang2 berteman kau sampai tua nanti..."

"Tuhan tu Maha Kaya...kalau anak kita tu tak berapa cerdik...tak berapa menjadi...ada la sebabnya tu...tak payah kita nak sibuk2 paksa dia belajar kuat2..."

Makcik sambung makan...pelan-pelan dia habiskan laksanya....

Tetiba dia berkata.."Tapi sebenarnya walaupun makcik kadang2 terpikir mcmtu, makcik tak sanggup nak berdoa pada Tuhan minta anak makcik tak menjadi...sebab makcik risau lepas makcik mati nanti, apa la nak jadi pada anak makcik tu....

Makcik pandang teman..matanya berair....teman mengangguk faham.....

Sucinya hati seorang ibu....dijaga dipeliharanya anak bagai menatang minyak yang penuh...pilu di hati diketepikan walau terguris....dan dalam keadaan susah payah, kesengangan dan kejayaan anaknya masih menjadi keutamaan...biar dirinya yang merana....asalkan anaknya bahagia...

Teman faham sangat apa yg dikatakan oleh makcik ni...selalu teman terpikir, apa guna teman belajar tinggi2 ilmu kedoktoran ni, kalau tak mampu berkhidmat utk mereka yg bersusah payah menghantar teman ke sekolah....tapi mampukah teman berada di sisi mereka setiap masa?setiap ketika? mana lagi dengan tanggungjawab kepada suami dan pekerjaan....atau adakah teman hanya akan menjadi sorang anak yg hanya akan menelefon bertanya khabar setiap malam? :'(

Wasallam.








15 comments:

  1. Setiap yang berlaku, pasti ada hikmahnya..

    ReplyDelete
  2. A good lesson for us to take note SERIOUSLY.... Huhu..

    ReplyDelete
  3. sekali imbas cerite ni macam mengade2 pulak mak cik ni..bukan anak die tak hiraukan die..kol bagai..haish..biase la tu..bile umur dah menjelang tua ni, jiwe semakin sensitif..takkan nak biarkan sume orang pun tak menjadi..

    ReplyDelete
  4. huhuhu...maka mataku mula mengeluakan airnya..

    ReplyDelete
  5. tetiba mata berair bca entri kak sarah ni..

    ReplyDelete
  6. dlm kisah ini, aku terkenangkan abg an. ya, dlm family, mungkin dia lah yg tak 'berapa' berjaya. tp dia lah yg sentiasa ada bila ma perlu. yg sentiasa free bila ma nk minta tolong. dan ma tak pernah kesal bila abg an x berjaya mcm org lain, sbb dia berjaya dgn caranya sendiri. :)

    ReplyDelete
  7. teringat arwah mak bila baca entry ni, sebelum arwah mak meninggal selalu diutarakan perkataan yg sebegini sebab kami terpaksa tinggalkan beliau sorang2 kat rumah.. pernah sekali mak kena stroke dari pagi, ptg baru adik ipar balik kerja dan jumpa arwah mak terbaring keseorangan di rumah.. kami semua? dgn kerja masing2.. mmg betul kata makcik tu.. kdg2 perlu ada anak yg tak berapa menjadi.. tp tu la.. kita ni zaman skrg risau kalau anak2 kita tak menjadi.. sanggup tak kita berhenti kerja semata2 nak jaga mak kita yg sakit.. tak ramai kan yg sanggup? Alasan.. dah sekolah tinggi2.. takkan nak benti..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum all, thanx for visiting my kandang kambing...Alhamdulillah masih ramai yg tersentuh hati bila teringat pd ibu masing2...huhu...tapi alahai, bila teman baca komen si riena ni teman pulak yg berair mata...lepastu baca pulak komen mel, mengalir terus!!huhu...sedihhhhh....ya Allah, berilah kami kekuatan dan jalan terbaik utk kami menjaga kedua ibubapa kami sebaik mungkin!! :'(

    ReplyDelete
  9. Sarah,
    this stories remind me to arwah tok jam.dia kn stroke.jatoh sorg2 ms tu.i was working in penang n only blk on weekend..ptg tu abg dai blk br la bwk p hosp..huhuhu..

    ReplyDelete
  10. mak saya dirumah sorang2 bila saya pegi keja.. hari2 hati saya bimbangkan mak sebab dia tak berapa sihat.. dan sorang2 dirumah, lewat petang baru saya balik..

    ReplyDelete
  11. YaAllah lindungilah ibuku di rumah sorang2 waktu ayah g kebun..huuu..sedey la sara...

    ReplyDelete