Wednesday, April 1, 2009

perempuan gila anak saudagar penipu

bismillahirrahmanirrahim...

assalamualaikum wbt.


hehe...tiap2 kali tgk cerita tiga abdul tu musti teman tergelak2 punya, walaupun dah berpuluh2 kali nengoknya...tapi cerita teman hari ni bukan le cerita lawak...cerita teman hari memang betoi2 pasai perempuan gila yg tak berapa nak betoi....hmm..bhg yg saudagar penipu tu idak la ye...rasanya bapak dia apek bukak kedai kopi kat karangan ni aje...

begini ceritanya, sedang teman dok sibuk2 nengok patient hari rabu semalam...tetiba assistant saya call..

nazri: sori dr, ada sorang patient ni....dia dtg 4 hari lepas complain headache, saya bagi panadol dgn vitamin ja...lepastu dia kata lepas makan ubat yg saya bagi tu dia dapat allergic...tadi dia marah2 saya, dia kata nak jumpa dr.

teman: (dalam hati: hmmmmpphh dah datang masalah aku hari ni) okay..suruh dia tunggu dpn bilik saya.

kebetulan dlm bilik teman masa tu ada 2 org ibu mengandung n sorang makcik tua yg teman rasa demam denggi...so masa tu teman dok sibuk menulih surat referral utk hantar makcik tu ke hospital...lepas teman baru ja settle makcik tu tetiba dtg pompuan cina tu terus masuk bilik teman...

Pompuan tak berapa nak betoi (PTBNB): Lambat lagi kaaa????!!kalau lambat saya pegi cari doktor lain!

teman: (aku dah agak dah...mai nak bagi masalah kat aku ja ni) u tunggu sat..ada 2 org ibu mengandung lagi saya kena tengok ni....

PTBNB: u org kasi ubat ini mcm saya boleh mati tau ka????!!

teman: u duduk luar sekejap, habis 2 org ni saya panggil u masuk...(dah mula nak menggelegak)

pompuan tu pun duduk la balik...tak lama kemudian dah abis 2 org ibu mengandung tu teman panggil dia balik...

teman: ya, apa masalah?

PTBNB: ini lah!u org kasi saya ini ubat!sekarang mulut saya sudah bengkak...byk sakit u tau ka??

teman: u sebelum ni pernah makan panadol?

PTBNB: pernah lah...bila sakit kepala...saya selalu dapat migraine

teman: so..ini pun panadol la..packing saja lain...

PTBNB: tak tau la...tak pernah jadi ini mcm

teman: pernah tak u allergic bila makan seafood, atau ada x u kena gigit dgn serangga?

PTBNB: tak...semua pun tak..

teman: okay, mulut u memang bengkak sikit..mungkin allergic...kita kasi u ubat cucuk utk turunkan bengkak...u rehat dkt katil sana 1 jam..nanti i review balik, kalau bengkak sudah turun i kasi u balik...

PTBNB: (mengangguk kepala)

so, nurse2 teman tolong settlekan dia sementara teman tengok patient2 lain....lepas nak dekat 1 jam tetiba nazri dtg bilik teman.

nazri: dr, patient restless...dia dok nangih..dia kata sakit sgt kepala

teman: ye ke...okay nanti saya gi tengok..

sesampainya teman ni sana PTBNB dah naik meroyan...masa tu bapak dia dah ada kat sebelah dia..

PTBNB: ini apa ubat u kasi!!!!u mau bunuh saya ka!!!!!!!!sakit kepala!!!!

teman: ubat i kasi u miss hanya utk turunkan bengkak (ubat selesema yg kita selalu ambik kat klinik tu...ubat yg mengantuk gila lepas makan tu...selain utk selesema ubat yg sama boleh digunakan utk merawat allergic symptoms)

PTBNB: aiyaaaaaa!!!banyak sakit la!!!!u org mau bunuh saya ka!!saya mau ubat tahan sakit la!!!

teman: mungkin ini migraine yg u selalu dapat tu.i tak boleh cucuk ubat lain...i takut allergic tu dtg balik....kalau u mau jugak, kita kena hantar u ke hospital untuk observation.

PTBNB: i tak mau pegi hospital!!!!!!!kamu org semua pun selalu tak kisah sama patient!!pegi hospital pun sama!!semua buat tak tau saja!!

bapak patient: (marah anak dia dlm bahasa cina) sorry ah dr..dia memang selalu mau marah2 org mcm ni...

teman: huh.......(letih...tak larat nak bergaduh)..takpa la uncle...apa mau buat...

PTBNB: saya mau pegi private!!u tulis saya surat saya mau pegi Island hospital!!

teman: sorry miss..policy kita, kita tak boleh tulis surat utk rujuk private hospital..kita hanya boleh tulis surat rujukan ke hospital kerajaan.

PTBNB: (makin naik sawan) APA U PUNYA NAMA!!SAYA MAU SAMAN SAMA U!!

teman: (angkat bahu...tengok je muka dia...)

PTBNB: (sambil tengok pada staf2 yg lain) APA NAMA INI DOKTOR??SAYA MAU SAMAN!

hehe...masa ni teman terdengar salah sorang staf teman kata .."aiyoo miss, sudah lupa la.."

PTBNB: SEKARANG U MAU TULIS KA TAK MAU TULIS??

teman: (ting!!oven dah sampai 100'C) APA U INGAT SAYA U PUNYA KULI KA...??MAU PEGI PRIVATE PEGI LA!!APA U INGAT SAYA BODOH KA MAU BUNUH ORG??MAU SAMAN CARI NAMA SENDIRI LA!!!

masa tu misi2 klinik semua berdiri belakang teman takut teman bertumbuk dgn pompuan tu...hehe....gila ke apa....ingat2 balik kelakar la jugak..katalah teman bertumbuk dgn dia, silap2 teman ambik jarum tu inject dia lagi sekali..hehe...oleh itu jgnlah mencari pasal bertumbuk dgn misi dekat klinik ye....

at the end of the day, teman tetap tak bagi surat rujukan, cuma teman bagi dia kertas kosong and tulis nama ubat Piriton tu..mana la tau, doktor kat private tu nak tau ubat apa teman kasi kat dia....

masa dia balik dgn bapak dia tu, berkali2 bapak dia mintak maaf dkt saya n staf2 lain...hehe...kata bapaknya,"aiyaa...ini mcm punya anak, saya pun boleh jadi gila oo"...kesian uncle....mesti letih melayan karenah anaknya...

hish...susah betoi kerja doktor ni...mcm2 jenis ragam kena settle...letih benor teman bila dah abih drama semalam...dah tu, teman tunggu je la panggilan dari boss..hehe..selalunya complaint2 mcm ni terus sampai kat dia.....tunggu punya tunggu..takdak pun...ntah le kalu2 esok panggilan telefonnya...

insyaAllah teman tak risau, sbb teman tau teman dah buat kerja ikut protokol, ubat yg teman bagi tu standard di mana2, malahan teman dah advise utk rujukan ke hospital...patient saja yg refuse...

esok meeting kat klinik pulak...ntah apa la pulak nak jadi esok ni......huwaaa!!sorry la tapi sejak akhir2 ni entry2 teman penuh dgn serabut serabat....i guess this is life! full of its ups and downs!!

till then, cheerios!!!

wasallam.

4 comments:

  1. awat hg tak injek kat punggung dia??biaq dia rasa..hahahaha!

    ReplyDelete
  2. amboi riena... klw hang nak suruh la sarah bagi... wakakaka...

    ReplyDelete
  3. klu aku, alang2 dah sakit tu, aku bg jer ubat tido... biar amoi tu tido terus...

    ReplyDelete